Budowa drogi to wieloetapowa, skomplikowana inwestycja, która wymaga zaangażowania dużych zasobów ludzkich, finansowych, sprzętowych i materiałowych. Konieczne jest zastosowanie odpowiednio dobranych podzespołów składających się na całą konstrukcję, tak żeby zagwarantować jej pożądane właściwości. Aby nie przepłacać i oszczędzić czas, warto skorzystać z gotowych do użycia i zestandaryzowanych artykułów, czyli wyrobów z katalogu powtarzalnych elementów drogowych (KPED). Dowiedz się więcej na ich temat.
Czym jest i co zawiera katalog powtarzalnych elementów drogowych?
Ograniczanie kosztów i dążenie do uzyskania jak najwyższej efektywności pracy to podstawowe cele inwestycji drogowych. W ich osiągnięciu bardzo pomocne są prefabrykaty, czyli gotowe do użycia elementy konstrukcji, które powstają poza miejscem budowy, gdzie po transporcie są składane. Zastosowanie tego rodzaju podzespołów sprawia, że nie ma konieczności wytwarzania ich od podstaw we własnym zakresie – wystarczy je kupić i przewieźć na miejsce, co oferujemy w naszej firmie. W efekcie na placu budowy pozostaje do wykonania montaż, w związku z czym inwestycja jest realizowana szybciej.
Właśnie takie prefabrykaty są wyszczególnione w katalogu powtarzalnych elementów drogowych, w skrócie KPED. Aby podzespół mógł się w nim znaleźć, musi spełniać uniwersalne normy – odznaczać się odpowiednimi wymiarami, zdefiniowaną wagą i ustalonym materiałem wykonania. Dzięki temu, kupując dany element, jak np. wylot betonowy, ściek trapezowy czy korytko skarpowe, można być pewnym, że odzwierciedla on określone wymagania i cechuje się oczekiwanymi parametrami.
Prefabrykaty znajdujące się w wykazie KPED są skierowane do osób odpowiedzialnych za planowanie, przygotowywanie, projektowanie, realizowanie i nadzorowanie drogowych inwestycji budowlanych. Można je wykorzystywać przy niejednym projekcie, mając gwarancję, że są prawidłowo wykonane i będą przez lata spełniały swoją funkcję. W Spec-Bet oferujemy następujące powtarzalne elementy drogowe zgromadzone w KPED:
- korytko skarpowe trapezowe (zgodność z KPED 01.25),
- wylot drenu (01.20 i 02.16),
- piaskownik (01.14),
- przykanalik okrągły (01.03),
- przykanalik skośny (01.05),
- dyble betonowe (03.10).
Przykładowe elementy z KPED
Aby lepiej uzmysłowić sobie, czym jest katalog powtarzalnych elementów drogowych i co zawiera, poniżej znajdziesz opisy poszczególnych prefabrykatów, które zgromadziliśmy w ofercie firmy Spec-Bet. Składają się one na zintegrowany system drenażowy o uniwersalnym zastosowaniu, który można dopasować do różnych inwestycji drogowych.
Korytko skarpowe trapezowe (KPED 01.25)
Ten betonowy element jest przeznaczony do odprowadzania opadów po skarpie, tak aby nie osiadały na drodze. To bardzo istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, ponieważ pozostała na pasie ruchu woda może spowodować efekt akwaplanacji, czyli nagłej utraty przyczepności. Aby do tego nie dopuścić, stosuje się m.in. właśnie trapezowe korytka skarpowe. Pod względem wymiarów prefabrykat ten pasuje do odbierania opadów z wylotu drenarskiego wykonanego zgodnie z katalogiem powtarzalnych elementów drogowych 01.20. Do produkcji trapezowego korytka skarpowego wykorzystano beton o właściwościach C 30/37 – W8 – F150.
Wylot drenarski (KPED 01.20 i 02.16)
W naszej ofercie można znaleźć dwie odmiany betonowego wylotu drenarskiego, które różnią się kształtem. Obie pozwalają na sprawne odprowadzanie opadów z rurociągu, tak aby nie pozostawały na pasie ruchu. Wersja zaprojektowana według wytycznych katalogu powtarzalnych elementów drogowych 02.16 ma bardziej skomplikowaną budowę niż 01.20 i znajduje zastosowanie przede wszystkim przy budowie węzłów, rozjazdów czy autostrad.
Piaskownik (KPED 01.14)
Zadaniem piaskownika jest z jednej strony oczyszczanie wody spływającej z dróg, a z drugiej odprowadzanie jej ze spływu do kanalizacji. Dzięki niemu z opadów deszczowych usuwane są cząstki stałe, czyli zanieczyszczenia groźne dla środowiska naturalnego i zdrowia człowieka.
Przykanalik okrągły (KPED 01.03)
Okrągły przykanalik jest wykorzystywany w celu zapewnienia odwodniania liniowego w ramach betonowych systemów ścieków drogowych, skarpowych i umocnienia dna rowu.
Przykanalik skośny (KPED 01.05)
Podobnie jak przykanalik okrągły, tak i model skośny stosuje się do odwodniania liniowego, z tym że konstrukcja jest spadzista. To sprawia, że montuje się ją tuż przy poboczu, aby woda z pasa ruchu spływała bezpośrednio do korytek skarpowych.
Dyble betonowe (KPED 03.10)
Gdy dana konstrukcja wymaga skutecznego wzmocnienia, często używa się właśnie dybli. Te wykonane z betonu elementy mają uniwersalne zastosowanie, a szczególnie często korzysta się z nich przy budowie wszelkiego rodzaju nasypów, wiaduktów czy węzłów. Dzięki nim można z powodzeniem wzmocnić fundamenty całej konstrukcji.
Podsumowanie
Dostępne w naszej ofercie podzespoły wykonane zgodnie z normami katalogu powtarzalnych elementów drogowych są produkowane z betonu, dlatego gwarantują trwałość i bezawaryjność. Wyróżniają się wysoką odpornością na obciążenia i możliwością wykorzystywania w wielu inwestycjach. Niektóre sprzedawane przez nas prefabrykaty służące do budowy systemów odprowadzania wody na życzenie klienta mogą zostać zaprojektowane w innych wymiarach niż standardowe. Warto zamówić gotowe elementy, aby przyspieszyć realizację inwestycji drogowej i zwiększyć jej efektywność, a co za tym idzie – rentowność.