Inwestycje drogowe wymagają kompleksowego podejścia i odpowiedniego przemyślenia wszystkich szczegółów. Jedną z istotnych kwestii jest zapewnienie prawidłowego odwodnienia, do czego stosuje się specjalne elementy, takie jak np. przykanalik Mulda, płytka korytkowa czy ceówka. Jakie są ich właściwości? Z czego są zbudowane? Jakie mają kształty i wymiary? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te pytania, przeczytaj poniższy artykuł.
Do czego służą elementy odwadniające?
Droga, po której każdego dnia poruszają się dziesiątki, tysiące czy setki tysięcy samochodów, musi zapewniać odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Dlatego stosuje się rozmaite rozwiązania technologiczne mające na celu maksymalną poprawę warunków korzystania z jezdni. Obejmują one m.in. elementy odwadniające, które pozwalają na szybkie pozbycie się ponadnormatywnych ilości wilgoci. To ważne, ponieważ cieki wodne mogą zwiększać ryzyko wpadnięcia pojazdu w poślizg.
Jezdnia z dużą ilością wody staje się śliska, jest słabo przyczepna i zwiększa ryzyko wystąpienia zjawiska zwanego akwaplanacją. Powoduje ono utratę styczności opony z nawierzchnią z powodu warstwy wody zalegającej na drodze. To jeden z istotnych powodów, dla których w inwestycjach drogowych konieczne jest stosowanie odpowiednio dobranych elementów odwadniających. To one sprawiają, że jezdnia zapewnia odpowiednie bezpieczeństwo, a przydrożne powierzchnie są wolne od podtopień.
Takie konstrukcje jak przykanalik Mulda, płytka korytkowa czy ceówka odpowiadają za pozbycie się nadmiarów wilgoci z nawierzchni. Tworzą spójny system, który sprawia, że cieki wodne szybko spływają z jezdni, co przekłada się na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem. Poszczególne elementy odwadniające odprowadzają wodę poza obręb drogi, dlatego muszą być odpowiednio skonstruowane i wyposażone w rozwiązania gwarantujące prawidłową realizację tej funkcji.
Odwodnienie – gwarancja bezpieczeństwa i trwałości jezdni
Bezpieczeństwo jest niezwykle istotne, ale elementy odwadniające, w tym przykanaliki Mulda, ceowniki czy płytki korytkowe mają wpływ także na stan i trwałość drogi. Dzięki temu, iż zapobiegają gromadzeniu się cieków wodnych na pasach ruchu, zwiększają żywotność całej konstrukcji. Wynika to z faktu, że materiały, z których wykonana jest droga, są wolne od wilgoci, a ta, jak wiadomo, ma na nie szkodliwy wpływ i może przyspieszać procesy niszczenia infrastruktury drogowej.
Aby elementy odwadniające mogły prawidłowo spełniać swoje funkcje, konieczne jest odpowiednie zaprojektowanie samej jezdni. Odprowadzenie nadmiaru wilgoci jest możliwe tylko pod warunkiem wykonania wymaganych pochyleń jezdni. Poprzeczne powinny osiągać wartość pochylenia 2% lub 3% w zależności od materiału nawierzchni, a podłużne od 0,5% do 1%. Zastosowanie takich parametrów daje gwarancję, że nawet obfite opady deszczu zostaną skutecznie usunięte przy wykorzystaniu elementów odwadniających, które dostępne są w naszej ofercie.
Rodzaje systemów odwadniania
Systemy odwadniania wykorzystywane w inwestycjach drogowych dzielą się na następujące typy:
- powierzchniowe,
- wgłębne,
- podziemne,
- liniowe,
- drenaż francuski.
Elementy odwadniające systemu powierzchniowego obejmują rowy przydrożne, przykanaliki Mulda, ścieki, rynny i różnego rodzaju zbiorniki. To najpopularniejsza i najczęściej stosowana technologia służąca do odprowadzania nadmiaru cieków wodnych z jezdni. Decydując się na zbudowanie rowów, należy pamiętać o odpowiednim dbaniu o ich stan – systematycznie kosić rosnącą na ich powierzchni trawę i na bieżąco pozbywać się zanieczyszczeń. Niedopełnienie niezbędnych czynności konserwacyjnych może prowadzić do pogorszenia efektywności działania elementów odwadniających.
Z kolei system wgłębny działa na zasadzie drenażu i obejmuje drenaż głęboki służący do redukcji ilości wód gruntowych oraz płytki, którego zadanie polega na usuwaniu wody zalegającej w poszczególnych warstwach konstrukcji.
Odwodnienie podziemne, jak sama nazwa wskazuje, jest natomiast schowane i składa się z ukrytych elementów, wśród których kluczową rolę odgrywają studzienki wpustowe odpowiadające za odprowadzanie wody do kanalizacji.
Innym rodzajem jest drenaż francuski, który może służyć jako system łączący właściwości odwodnienia zarówno powierzchniowego, jak i wgłębnego. Jego zadanie polega na absorpcji wody przez specjalne materiały filtracyjne, z których zbudowane są dreny.
Ostatnim typem odwodnienia jest system liniowy obejmujący przede wszystkim korytka skrzynkowe oraz ruszty. Odznacza się m.in. równą powierzchnią, prostym montażem, ograniczonym zastosowaniem rur i jednoczęściową budową.
Elementy odwadniające w ofercie Spec-Bet
Rodzajem drogowej płytki korytkowej służącej do budowy rowów jest przykanalik Mulda, który może być wykorzystywany także jako część konstrukcji ulic i parkingów. Odpowiada on za zbieranie wody spływającej z pasa ruchu, a następnie odprowadzanie jej do gleby. Przy wyborze przykanalika Mulda zwracaj uwagę na wymiary, czyli szerokość i głębokość, które powinny być przystosowane do przewidzianego obciążenia i ilości zasobów wody usuwanej z jezdni. Tego rodzaju płytki korytkowe znajdują się w ofercie naszej firmy. W Spec-Bet zamówisz również wysokiej jakości, trwałe ceówki. Gwarantujemy konkurencyjne ceny, profesjonalną obsługę i krótki czas realizacji transakcji.